Friday, October 18, 2013

Shepherd Pie

Assalamu alaykum.

Never occurred to me that I will be baking sherperd pie even though I had looked through the recipes several times. It seems so difficult at first. However, my loving friends made it sound so simple that encouraged me to try baking this. And I made this for visitors who came for the last Eidul fitri.



Ingredients

Top
3 large rousette potato - peeled, diced, boiled till tender
2 table spoon butter
2-3 table spoon milk
salt to taste

Base
About 1/4 kg ground beef
2 tomatos - diced small
1 carrot - diced small
1 large onion - diced
2 table spoon tomato sauce
salt and pepper to taste

Making it:

Prepare the base

  1. Saute the onion till brown.
  2. Add tomato, ground beef till cooked.
  3. Add carrot, and all the seasonings.
  4. Cooked well.
  5. Place in a caserole.
Preparing the top
  1. Mash the potato (best done while hot)
  2. Add butter, milk and seasoning.
  3. Spread the potato on top of the ground beef base. Use a fork to make a pattern for a more appealing outcome. You may also pipe the mashed potato using the icing nozzle.
  4. Baked in oven for about 2o minutes till slight brown.
It's ready to be served. Alhamdulillah another recipe tried and succeeded.
Happy to share it with others.

Wassalam.

Wednesday, October 9, 2013

Gulai Telur Ikan Duri

Assalamualaikum.
Hari ni rasa nak puji diri sikit tapi sebelum tu ku panjatkan kesyukuran dan puji-pujian hanya pada Allah kerana hanya Dialah yang layak dipuji. Bersyukur kerana Allah mengurniakan kudrat untuk menyiapkan juadah ini.


Laaaa.... masak gulai je pun. Kenapa nak kecoh sangat? Kecoh la jugak. Maklumlah pukul 1130 pagi baru selesai perbincangan dengan pelajar. 12tgh masuk dapur dan juadah terhidang sebaik selepas zohor. Apa tak kecohnya, sebab pada hari-hari kebiasaan, aku dah ajak ke restoran bila balik kelas tengahari ni, mengenangkan telur ikan ni, ku gagahi jugak. Alhamdulillah.

Istimewanya telur ikan yang menjadi kegemaran kami adalah kerana kami mendapatnya ketika membeli anak ikan duri terbabit. Sebaik membelah perut ikan tersebut semasa menyiangnya, suamiku mendapati keempat-empat ikan duri kecil tersebut mempunyai telur. Inilah rezeki namanya. Alhamdulillah. (Macam bunyi karangan sekolah tak?)

Macam mana nak masak? Mudah. 

Cuma sediakan bahan-bahan berikut:
Ikan duri dan telurnya yang telah siap dibersihkan
3 sudu besar rempah ikan - dibancuh dengan air menjadi pes
2 Bawang merah - tumis dan rebus
3 ulas bawang putih
1 sudu kecil halba campur
1/2 sudu kecil asam jawa extra
Garam
1 sudu susu cair
Tomato dibelah empat
2 sudu besar minyak masak untuk menumis

Caranya.
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar dan bawang putih yang dihiris. Juga halba campur. Biar kekuningan.
2. Masukkan rempah ikan. Tambahkan air.
3. Biarkan rempah betul-betul masak sehingga 'pecah minyak'.
4. Tambahkan air. Masukkan susu. Asam jawa dan garam. Biarkan mendidih.
5. Masukkan ikan. Masak sehingga ikan masak.
6.  Masukkan tomato. Dan siap untuk dihidang.
Petua: telur ikan sebaiknya dikukus terlebih dahulu untuk mengelakkan ia pecah dan menjadikan kuah pekat.
Senang saja kan. Tempoh penyediaan dan memasak lebihkurang 30-45 minit.

Wallahua'lam